Viikonloppu Helsingissä

Meidän viikonloppureissu Helsinkiin oli oikein onnistunut. Kävimme lapsimessuilla, tyttö näki tätinsä pitkästä aikaa ja vietimme aikaa rennosti yhdessä ollen. Avain onnistuneeseen reissuun vauvan kanssa on väljä aikataulu. Kun on aikaa vain levätä ja olla, niin pysyy koko perhe todennäköisesti tyytyväisenä. Vähän harmitti, ettei oltu pidempään kun vain viikonlopun ajan. Tekemistä olisi löytynyt pidemmällekin ajalle, mutta tehdään sitten kesällä pidempi visiitti Helsinkiin.

Menomatka perhehytissä

Ennen reissua mietimme, menemmekö Helsinkiin autolla vai junalla. Vaasasta Helsinkiin kilometrejä kertyy paljon ja aluksi ajattelin, että auto olisi parempi vaihtoehto. Tyttö nukkuu yleensä autossa, mutta kokemusta on vain reilun tunnin mittaisista automatkoista. En ole VR:n suurin fani, mutta päätimme mennä junalla. Menomatkalla meillä oli paikat perhehytistä, mikä osoittautui aivan mahtavaksi keksinnöksi. Suosittelenkin tästä lähin vauva- ja pikkulapsiperheen menopeliksi junaa ja en enää voi sanoa vihaavani junassa matkustamista. Kun liput varaa ajoissa, saa ne edullisesti ja paikat saa itse valita. Perhehytti on varmasti jatkossa meidän ykkösvalinta, mutta lapsen kasvaessa myös leikkivaunu saattaa tulla kyseeseen.

Foodoora pelasti illan

Perillä majoituimme mukavasti hotelliin. Olisi ollut ihanaa mennä ravintolaan syömään pitkän kaavan kautta, mutta pienelle ja väsyneelle matkalaiselle se ei ollut paras vaihtoehto. Päätimmekin tilata Foodoran kautta ruoat suoraan hotellille, mikä osoittautui hyväksi ratkaisuksi. Vauva sai leikkiä hotellin sängyllä samalla kun me muut söimme rauhassa. Myös lauantai-iltana haimme noutoruokaa hotellille.

Lapsimessujen lisäksi shoppailin Tigerissa, muualla ei sitten ehditty käydä. Tigeriin pääseminen on ihanaa, koska meillä Pohjanmaalla lähin Tiger on ties missä ja rakastan sitä kaikkea söpöä pikkukrääsää. Hillitsin kuitenkin itseni, ja mukaan tarttui vain tytön puolivuotis synttäreitä ajatellen sydänilmapalloja, kakkuvuokia ja karkkivuokia.

Hiha on maistunut ja maisemat miellyttää

Meidän tyttö on aina viihtynyt hyvin vaunuissa. Helsingin menossa tytön mielipide kuitenkin muuttui ja vaunuissa huudettiin kovaa. Olimme lopulta koominen näky keskustassa lauantailtana, kun minä lykin tyhjiä vaunuja ja mies kantaa innoissaan hihkuvaa vauvaa. Matkassa meillä oli vaunujen lisäksi Tula, mutta valitettavasti Tula ei ollut tuolla hetkellä mukana joten vauvan kantelu kävi kyllä työstä.

Pois tulomatka junalla ei sujunut ihan yhtä mahtavasti, mutta onneksi kuitenkin paremmin kuin olin uskaltanut toivoa. Saimme vaunut lähelle meidän penkkiriviä parkkiin ja tyttö nukkui noin 30 minuutin päiväunet kesken junamatkaa. Muuten tyttö kaipasi paljon viihdykettä ja kädet olivat kovilla kaikesta siitä hyppyyttämisestä.

Toivon, että vauvavuoden aikana meillä olisi edessä edes yksi ulkomaan lomamatka. Kuinka teillä on sujunut reissaaminen vauvan kanssa? Mikä on mielestäsi hyvä lomakohde vauvaperheelle?

10 kommenttia

1. Ulkomaanmatka... Me käytiin mun siskon ja tyttären kanssa Dublinissa, kun tytär oli pari kuukautta yli vuoden. Täytyy sanoo et ikinä ei oo mennyt niin paljon rahaa hukkaan :D

Ruuan hankkiminen oli hankalaa, kun mikään mitä kaupassa myytiin ei kelvannut ja ravintoloiden lastenruuat oli luokkaa fish'n'ships. Sitten oli kylmä ja kierreltiin katsomassa juttuja, mikä oli lapsesta aika tylsää kun kaikkialla oli loputon määrä betonia. Paras oli eläintieteellinen museo (ja eläintarha, jos eläimet oli tarpeeksi lähellä).

Ja se lentäminen oli ihan pure hell juuri kävelemään oppineelle. Tai menomatka sujui hyvin, kun lapsi nukkui sylissä melkein koko ajan. Takaisin tullessa kolme tuntia oli erittäin pitkä aika, kun tyyppi nukkui vain tunnin ja muun ajan kiemurteli.

Totesin itse reissun jälkeen, että kaupunkilomat seuraavan 10 vuoden aikana on ihan hukkaan heitettyä rahaa ja joku rantaloma voisi tulla kyseeseen muutaman vuoden päästä.

1. Kurjaa, että teillä oli noin epäonnistunut reissu. Kaupunkiloma ei tosiaan ehkä ole paras vaihtoehto lapsen kanssa. Me ollaan kyllä miehen kanssa tykätty enemmän kaupunkilomista aina, mutta nyt pitää vähän lomailuasennetta muuttaa. :)

2. Just tultiin etelän lomalta 4kk vauvan kanssa ja hienosti meni! Suosittelen paikkaa jossa kaupunkia että rantaa. Rattaissa on kiva kärrytellä pitkin kaupunkia ja iltapäivällä käydä altaalla. Kohde kannattaa miettiä ettei oo liian kuuma. Meillä oli siinä +20-25 eli Suomen kesä (hyvä sellainen)

1. Kiva kuulla, että teillä oli hyvä reissu! :)

3. Pitää vaan pitää huoli siitä että lapsi saa unet ajallaan, eikä pääse liian nälkäiseksi. Meillä esikoinen oli muutama viikkoa vajaa 2 v, kun oltiin Mallorcalla. Lapsen ruokavalio ravintolassa oli tosiaan luokkaa ranskalaiset lähes päivittäin. :( Kuskattiin jonkin verran purkkeja kotoa. Hyvin hän jaksoi kulkea matkarattaissa ja nautti uima-altaasta ja hiekkarannasta.

1. Ne rantakohteet missä ollaan oltu, niin on ollut pitkälti aikuistenkin ruokien osalta tuota ranskalais - burgeri - pitsa linjaa. :( Sen takia ollaan tykätty käydä kaupunkilomilla, kun kunnon ruokapaikkoja löytyy helpommin.

4. Kivalta kuulostaa teidän viikonloppu! Me ollaan lähössä 9kk vauvan kanssa Vilnaan 3 päiväksi kuukauden päästä ja suunnitelmissa olisi lisäksi reissu Kreikkaan syksyllä. Uskon että kaikki menee oikein hyvin kun itse ottaa rennosti ja ei tee turhia aikatauluja ja suunnitelmia. En muutenkaan ole yhtään stressaaja-tyyppiä. Olemme matkustaneet paljon ilman lasta ja toki matkustaminen on jatkossa erilaista mutta varmasti antoisaa <3 t. Niina

1. Varmasti oma asenne vaikuttaa matkan onnistumiseen enemmän kuin mikään muu! Mekin ollaan kohtuullisesti matkailtu, enkä haluaisi lopettaa nyt lapsen takia. Todennäköisempi syy matkustelun lopettamiseen olisi kyllä lentopelkoni. :D

5. Ehdottomasti kannattaa matkustaa lapsen kanssa. Me käytiin pojan kanssa huhtikuun alussa Wienissä, kun herralla oli ikää 7 kk. Vinkkeinä voisin mainita puuduttavat korvatipat, matkustusajan valitseminen virkeimpään hetkeen (ei malta nukkua vaikka olisi kuinka väsynyt, tämä tuli testattua kotimaan lennolla kuukautta aiemmin) ja ehkä hyvä ikä ekalle matkalle on juurikin puolen vuoden ja vuoden välillä, että tykkää istua rattaissa. Ainut miinus mikä meidän matkasta tulee mieleen on, että oltiin varattu liian vähän korviketta mukaan ja ei löydetty kaupasta muuta kuin jauheita. Muuten reissu vastasi mun ja mieheni käsitystä hyvästä kaupunkilomasta.

1. Kiitos tuosta korvatippavinkistä! :)

Hei, jätäthän kommentin! :)